Nieuwe opzet CIFLA trainingen

 Trainen bij Cifla

(Nijmegen, 2 november 2016) Trainen bij Cifla: dat is leuk, uitdagend, afwisselend en veilig. Een goede mix tussen ontspanning en inspanning. Passend bij jouw ambitie, als wedstrijdloper of recreant. Met aandacht voor looptechniek, opbouwschema’s en blessurepreventie. Om dit alles te kunnen bieden aan alle Ciflaten, nu onze club zo snel groeit, hebben de trainers de groepsindeling en de trainingsprogramma’s opnieuw bekeken. Een herindeling van groepen is daarbij noodzakelijk gebleken, naar omvang en niveau. Wij streven naar groepen van circa 20 lopers. We kunnen dan de kwaliteit, veiligheid en persoonlijke aandacht bieden die past bij een serieuze atletiekvereniging als AV Cifla. Kijk voor het complete trainingsoverzicht op de website. 

Trainen bij je eigen tempo-groep

Uitgangspunt bij de samenstelling van nieuwe groepen is het looptempo tijdens de training. De onderlinge tempoverschillen mogen niet te groot zijn, want dan raak je elkaar kwijt. Te grote verschillen zijn niet leuk voor de snelle lopers, die voortdurend moeten “lussen”, terwijl de achterste lopers hijgend op een te hoog tempo trainen. Ook kan de trainer dan niet meer alle lopers in de gaten houden.

We hebben besloten als uitgangspunt voor de groepsindeling op dinsdag en donderdag het tempo te nemen dat iemand loopt op een 10 km-wedstrijd. Zie verderop hoe dat uitpakt voor de groepsindeling op dinsdag en donderdag.

Kanttekeningen bij deze nieuwe indeling:

•     Wil je aansluiten bij een groep die langzamer is dan
       jouw 10 km-tempo, dan is dat natuurlijk geen probleem.
      Maar… dan moet je je aanpassen aan het langzamere
      tempo, zodat de groep redelijk bij elkaar blijft.
•     Wil je aansluiten bij een groep die sneller is dan jouw
      10 km-tempo, overleg dan eerst met de trainer.
      Overstappen is een mooie uitdaging, maar vraagt
      uiteraard wat extra begeleiding.

Nieuw: trainen op locatie

Al enige tijd is het op donderdagavond om 19:30 uur mogelijk om af en toe op locatie te trainen. Trainer Joop Geurts geeft dan aan waar de lopers verzamelen. Zo leer je nieuwe loopgebieden kennen en komt er meer variatie in de training. Nieuwsgierig? Probeer het eens keer. Kijk op de website wanneer en waar Joop op locatie training geeft.

Vanaf november kun je ook elke 2e zondag van de maand op locatie trainen. Als het bevalt, mogelijk in de toekomst zelfs vaker op zondag. Trainer Hans Dickhout kiest een uitdagend parcours uit en laat je ook kennismaken met trailrunning. Deze trainingen (12 tot 15 km) spelen zich af op de Mookerheide, de N70, op de Jansberg of in het Nederrijkswald. Je loopt over smalle, uitdagende paden in heuvelachtig terrein. Hans besteedt aandacht aan de technieken die bij trailrunning komen kijken. Op de Cifla-website én op de Facebookpagina van Cifla lees je uiterlijk donderdagavond waar en hoe laat de locatietraining van de eerstvolgende zondag wordt gegeven. Dus houdt de site in de gaten!

Overigens blijft het naast de locatietraining altijd mogelijk om op zondag aan de ‘gewone’ fartlektraining mee te doen, startend vanaf de atletiekbaan Brakkenstein.

Nieuw: duurlooptraining op vrijdagochtend

Nieuw: duurlooptraining op vrijdagochtend Bij voldoende belangstelling start er op vrijdagochtend een duurloopgroep onder leiding van Hans Dickhout. Van 9:30 uur tot 11:00 uur kun je meelopen vanaf de atletiekbaan en een heerlijk rondje Heumensoord gaan doen (of Groesbeek, of Malden, of Berg en Dal). Vooralsnog is er één groep; tempoverschillen worden opgevangen met “lussen”. Hans wil starten op vrijdag 4 november.  Mail even naar het secretariaat als je mee wilt doen.

Welke trainingen zijn er op dinsdagavond?

De nieuwe groepsindeling op dinsdagavond kent dus een indeling op tempo. Die indeling ziet er als volgt uit:

•      Om 18:45 uur geeft Theo Veenhuis training aan snelle
        lopers. Je loopt dan de 10 km (ruim) onder de 40
        minuten (mannen) of onder de 43 minuten (vrouwen).
•      Om 19:00 uur is er slechts één trainingsgroep, met
        trainer Agnes Claessen. Hier gaan we vooralsnog niet
        opsplitsen omdat de groep niet zo groot is.
•      Om 20:00uur bieden we 4 tempogroepen aan:
       -   Groep 1 voor lopers met een 10 km-tijd tot 42
           minuten.  Trainer is Robert Hoogland.
       -   Groep 2 voor lopers met een 10 km-tijd van 42 tot
           46 minuten. Trainer is Frenske Eijsermans of Theo
           Terhaard (afwisselend).
       -   Groep 3 voor lopers met een 10 km-tijd van 46 tot
           52 minuten. Trainer is Theo Terhaard of Frenske
           Eijsermans (afwisselend).
       -   Groep 4 voor lopers met een 10 km-tijd vanaf 53
           minuten. Trainers zijn Leon Valk en Steven
           Zwart. (afwisselend)

Welke trainingen zijn er op donderdagavond?

De donderdag is voor de baantrainingen. Wie liever niet op de baan loopt, kan terecht bij de bos/wegtraining van Joop Geurts om 19:30 uur. Joop geeft ook af en toe training op locatie, dat staat dan op de website.

Voor de trainingsgroepen van 18:30 uur geldt: tijdens het inlopen, de warming-up en de loopscholing werken we met drie aparte groepen. Daarna kan iedereen op de atletiekbaan zijn/haar eigen niveau kiezen. De inloopgroepen zijn:

•     Groep 1 voor lopers met een 10 km-tijd tot 42 minuten.
      Trainer is Theo Terhaard.
•     Groep 2 voor lopers met een 10 km-tijd van 42 tot
      48 minuten. Trainer is Frenske Eijsermans.
•     Groep 3 voor lopers met een 10 km-tijd vanaf 49
      minuten. Trainer is Hans van Loon.

Wedstrijdlopers  kunnen de baantraining van Theo Veenhuis volgen, die begint om 18:45 uur. Deze groep is vooral voor lopers met een 10 km-tijd van 30:00 tot 42:00. Aarzel je of je dit niveau aankunt? Vraag even een persoonlijk advies aan Theo Veenhuis, hij begeleidt je graag!

Zorg dat je gezien wordt!

Een overbodig advies waarschijnlijk: vergeet bij de avondtrainingen je reflecterend hesje niet. Alle Ciflaten hebben vorig jaar van de club een gratis hesje gekregen. Jij niet? Meld dat even via deze link dan kijken we of je in aanmerking komt voor een gratis hesje.

nopz trainingen hesje

 

Vragen over de training of persoonlijk advies?

Heb je naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen over het trainingsaanbod? Weet je niet goed welke groep bij jou past? Overleg even met een van de trainers of vraag algemeen advies aan hoofdtrainer Theo Terhaard via het secretariaat

 

AV Cifla
http://www.cifla.nl/
©2016 AV Cifla. All rights reserved.

 

 

Over CIFLA

Cifla is een samenstelling van de Latijnse woorden citius (snel) en flatus (wind). Snel als de wind, dat klinkt keurig, maar eigenlijk betekent het "snelle scheet". De naam is een mild protest tegen de destijds nogal formele en behoudzuchtige atletiekwereld
 

Partners

NeerlandiaHoutenVloeren kl

 

 

 

 

 

Sponsors Racerunning

gehandicaptensport kl

2ehandszorghulpmiddelen kl

gemeentebergendal kl

 

LogoBeideWeeshuizen

 

LogoWillisTowersWatson