31ste Aletsch Halbmarathon – Bettmeralp (SUI)

Corne was in Zwitserland en deed mee aan de Aletsch Halbmarathon, het werd een schimmige tocht!

Op 26 juni liep ik mijn derde bergloop in Zwitserland. Na eerder de gehele marathon in 2012 en 2014 op de Jungfrau en in Zermatt te hebben gelopen was het nu tijd voor een halve marathon in Bettmeralp bij de Aletschgletsjer.
Ik moet zeggen dat deze halve marathon toch wat minder georganiseerd was dan de Jungfrau- en Zermattmarathon maar dat zal wel met budgetten te maken hebben. Nadat ik op zaterdag al mijn startnummer had opgehaald, vertrokken we zondagochtend van onze camping in Susten naar Bettmeralp. In Betten was het al een drukte van jewelste met mensen die kaartjes moesten kopen om met de kabelbaan naar boven te gaan en zo bij de start in Bettmeralp te komen. Beneden was het zonnig maar al gauw kwamen we op de tocht naar boven in de wolken terecht en deze hingen ook in Bettmeralp. Hier ging het uitzicht op de Aletschgletjer helaas….

Om 10:00 uur was de start en ik stond in het eerste startvak dus snel weg. De eerste kilometer was verhard, maar als snel kwamen we op wandel cq trailpaden terecht. Het eerste stuk ging bergaf dus het was lekker snel starten. Na bijna 3 km ging het al voor de eerste keer een flink stuk bergop en werd zelfs in het eerste startvak al flink gewandeld. Dit is vaak wel het beste om zoveel mogelijk krachten te sparen voor de rest van de race. We liepen over prachtige wandelpaden, langs een meer (dat door de mist bijna niet te zien was) en zetten vervolgens de afdaling naar Riederalp in.

In Riederalp aangekomen moesten we een flink stuk klimmen naar Riederfurka. Bijna 100 hoogtemeters in een stuk van 700 meter afstand. Ik zette het wandelen in maar bleef met mijn voet achter een steen of iets dergelijks hangen en zag de betonplaat die daar lag dichter en dichterbij komen. Het laatste dat ik weet is dat in een soort slow motion mijn lippen de grond raakten en ik merkte al meteen dat er iets opensprong. Bloed op de lip!! Gelukkig stond langs de kant een aardige Zwitserse dame. Zij haalde een pakje papieren zakdoekjes uit haar tas met de boodschap neem maar mee! Ik dus langzaam omhoog wandelen tot 9.9 km in Riederfurka en door het deppen stopte het bloeden gelukkig snel.

corne2

Boven aangekomen bogen we links af en hadden we een prachtig stuk over smalle paden tussen de dennenbomen en dus over de dennennaalden heen. Het was allemaal vrij nat en glad en er lagen veel grote stenen. Oppassen dus. Inhalen was vrijwel onmogelijk maar als je achter je hoorde “A GAUCHE” wist je dat iemand er links langs wilde. Na 14.5 km waren we terug in Riederfurka op bijna 2100 meter en begon de klim naar Bettmerhorn op 2600 meter hoogte. Veel wandelen maar ook nog mooie stukken kunnen hardlopen tot aan 19 km. Daar lag het laatste stuk voor ons. Van ca. 2280 meter naar 2600 meter hoogte in 2 km!! Dat was me een partij zwaar zeg. Over stenen, over sneeuw ik weet niet wat ik allemaal beleefd heb onderweg. De concentratie mensen aan de kant werd langzaam meer en meer en daar zag ik het bergrestaurant al boven me liggen. Dan na 2:25:21 de finish! Yes, ik heb het weer gedaan.

Goede verzorging onderweg en aan de finish en als aandenken kregen we een wit poloshirt met rode opdrukletters. Met ons startnummer konden we met de kabelbaan terug van Bettmerhorn naar Bettmeralp. Een lekkere warme douche op hoogte!

Al met al is de Aletsch halbmarathon een hele mooie wedstrijd en zeker een aanrader als je in de buurt bent of als je een halve marathon in de prachtige Zwitserse bergen wil lopen!! Mocht je daar op vakantie zijn het parcours staat vanaf de kabelbaan boven aangegeven.

Sportieve groet en een fijne zomer!

Read 918 times Last modified on zaterdag, 16 juli 2016 15:21
Login to post comments

Over CIFLA

Cifla is een samenstelling van de Latijnse woorden citius (snel) en flatus (wind). Snel als de wind, dat klinkt keurig, maar eigenlijk betekent het "snelle scheet". De naam is een mild protest tegen de destijds nogal formele en behoudzuchtige atletiekwereld